Monday, September 19, 2011

Miszteety - Kinabalu Challenge 2011








Assalamualaikum...

Entri sebelum nie saya share info tentang Gunung Kinabalu..
so,kali nie pula nak share pengalaman saya & kawan2 dalam ekspidisi mendaki G.Kinabalu 2011.

Coretan Ekspidisi G.Kinabalu 2011 :

Awal pagi lagi kami semua sudah berkumpul, bersedia untuk mendaki, beberapa hari sebelumnya sudah sibuk menyediakan kelengkapan untuk mendaki.

Erm..apa saja kelengkapan yang diperlukan?

1st of all - 'COKLAT', yala..sebagai bekalan utama tenaga saya (alasan semata-mata untuk yang bergelar ' chocolate addict' :P )
pilihan utama -> coklat ' Snickers '
Why? coz thats my fav, hehe..

then - Baju sejuk, Rain coat, Ubat-ubatan (minyak kapak,yoko2 & panadol), Glove,Socks, Topeng Muka & Kasut yang sesuai.
Bawalah baju tambahan yang cukup,di sini memang sejuk sekaliiii.. Grrrrrrr :(
kalau tak packing dengan betul,habis semua basah! apalah nasib? (saya & kawan2 antara mangsanya)

Perjalanan memang jauh & memenatkan..ditambah hujan masa itu, sangatlah menguji stamina diri ini yg tak seberapa, thanx to my j, help me a lots! :) thumbs up for him.

Bila nak sampai nie? huhu..

sekitar jam 5 pm,
kami baru sampai di 'Laban Rata/Gunting Lagadan', penginapan & restaurant
di tengah G.Kinabalu, di sinilah para pendaki akan bermalam semalaman & berehat sebelum meneruskan perjalanan ke Puncak Kinabalu pada waktu Subuh nanti (2am).

HuHuHaHa :

- sebab pakaian termasuklh socks2 suma basah, terpaksalh gunakan pelbagai cara untuk keringkan pakaian yang ada, untuk bertahan malam itu dan gunakan keesokan harinya. peram socks bawah bantal (style itik),gantung baju di lampu,torchlight letak dalam socks dengan harapan haba dari lampu akan sejat & keringkan socks (aku pun tak tahu boleh ada idea gini, boleh pakai @ tak pun aku tak tahu. haha ), heater pula rosak waktu ini..aduhh..

- makan panadol 4 biji hari tu (nasib baik aku tak overdoss!) tapi masih juga aku demam, huhu..

- suhu sangat sejuk,aku suka buat ala2 di oversea, keluarkan asap dari mulut, haha..sempat perasan berada di korea sekejap..lalala~
siap record lagi..

-cubalah jaga makan anda, terutamanya elakkan makan telur, sebab nya, faham2lah..bila di tempat sejuk ini & ada yg melepas gas beracun --> punya kick! haha

- beberapa kali melompat terkejut sebab tetiba saja ada Mr.katak muncul, entah dari mana sajalah mereka itu, 2x juga la aku kena. :D

- panorama sewaktu berada di G.Kinabalu sangat menakjubkan, begitu agung kebesaran-Nya & begitu indah ciptaan-nya, terasa diri begitu kerdil..

Finally,
pengalaman ini akan ku kenang sepanjang hayat. Begitu indah utk di gambarkan. begitu banyak kenangan yang tercipta (ala-ala kenangan terindah-samson)
so, yang belum pernah, trylh! dijamin mg best plus kaki anda akan sakit amat sangat selepas turun gunung, jalan ala2 ketam lah jawabnya.
hehe :)

No comments:

Post a Comment